MINGGU 16 (14.04.14 – 18.04.14)
KELAS : 2D
MATA PELAJARAN : MATEMATIK |
|
TARIKH : 16.04.14 – RABU
MASA : 12.50 – 2.00 (70 MINIT) |
|
BIDANG PEMBELAJARAN: | 4. PERSAMAAN LINEAR |
OBJEKTIF PEMBELAJARAN | Murid akan diajar untuk:
4.3 Memahami konsep penyelesaian persamaan linear dalam satu pembolehubah.
|
HASIL PEMBELAJARAN | Murid akan dapat:
i. Menyelesaikan persamaan linear dalam satu pembolehubah. ii. Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan persamaan linear dalam satu pembolehubah.
|
CADANGAN AKTIVITI P&P | i. Contoh dan latihan.
ii. Melibatkan contoh daripada situasi harian
|
NILAI MORAL | Hormat-menghormati |
BAHAN BANTU MENGAJAR | Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja. |
REFLEKSI | Hanya sebahagian pelajar yang dapat menyelesaikan masalah yang melibatkan persamaan linear dalam satu pembolehubah. |
TARIKH : 17.04.14 – KHAMIS
MASA : 3.25 – 4.35 (70 MINIT) |
|
BIDANG PEMBELAJARAN: | 5. NISBAH, KADAR DAN KADARAN |
OBJEKTIF PEMBELAJARAN | Murid akan diajar untuk:
5.1 Memahami konsep nisbah dua kuantiti.
|
HASIL PEMBELAJARAN | Murid akan dapat:
i. Membandingkan dua kuantiti dalam bentuk a : b atau b/a ii. Menentukan sama ada nisbah yang diberi adalah nisbah setara. iii. Mempermudahkan suatu nisbah kepada sebutan terendah. iv. Menyatakan nisbah yang berkaitan dengan suatu nisbah yang beri.
|
CADANGAN AKTIVITI P&P | i. Contoh dan latihan.
ii. Memperkenalkan konsep nisbah menggunakan contoh situasi harian. iii. Menggunakan contoh konkrit untuk meneroka: a) nisbah setara. b) nisbah yang berkaitan. |
NILAI MORAL | Hormat-menghormati |
BAHAN BANTU MENGAJAR | Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja. |
REFLEKSI | Pelajar dapat memahami konsep nisbah dua kuantiti. |
DATE : 24.01.14 – JUMAAT
TIME : 5.10 – 5.45 (35 MINIT) |
|
CUTI UMUN – GOOD FRIDAY
|
KELAS : 2L
MATA PELAJARAN : MATEMATIK |
|
TARIKH : 15.04.14 – SELASA
MASA : 5.10 – 6.20 (70 MINIT) |
|
BIDANG PEMBELAJARAN: | 4. PERSAMAAN LINEAR |
OBJEKTIF PEMBELAJARAN | Murid akan diajar untuk:
4.2 Memahami dan menggunakan konsep persamaan linear dalam satu pembolehubah.
|
HASIL PEMBELAJARAN | Murid akan dapat:
i. Menentukan sama ada persamaan yang diberi adalah: (a) persamaan linear. (b) persamaan linear dalam satu pembolehubah. ii. Menulis persamaan linear dalam satu pembolehubah bagi pernyataan yang diberi dan begitu juga sebaliknya.
|
CADANGAN AKTIVITI P&P | i. Contoh dan latihan.
ii. Memilih persamaan linear daripada senarai persamaan yang diberi.
Contoh: x + 3 = 5, x – 2y = 7, xy = 10 x + 3 = 5, x – 2y = 7 ialah persamaan linear. x + 3 = 5 ialah persamaan linear dalam satu pembolehubah. iii. Melibatkan contoh daripada situasi harian.
|
NILAI MORAL | Hormat-menghormati |
BAHAN BANTU MENGAJAR | Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja. |
REFLEKSI | Pelajar dapat megenalpasti persamaan linear dan persamaan linear dalam satu pembolehubah |
TARIKH : 1.704.14 – KHAMIS
MASA : 12.50 – 2.00 (70 MINIT) |
|
BIDANG PEMBELAJARAN: | 4. PERSAMAAN LINEAR |
OBJEKTIF PEMBELAJARAN | Murid akan diajar untuk:
4.3 Memahami konsep penyelesaian persamaan linear dalam satu pembolehubah.
|
HASIL PEMBELAJARAN | Murid akan dapat:
i. Menentukan sama ada suatu nilai berangka adalah penyelesaian bagi persamaan linear dalam satu pembolehubah yang diberi. ii. Menentukan penyelesaian persamaan linear dalam satu pembolehubah menggunakan kaedah cuba-jaya.
|
CADANGAN AKTIVITI P&P | i. Contoh dan latihan.
ii. Menggunakan contoh konkrit untuk menerangkan penyelesaian persamaan linear dalam satu pembolehubah. Contoh : Kaitkan x + 2 = 5 dengan + 2 = 5. ii. Menyelesai dan menentusahkan persamaan linear dalam satu pembolehubah melalui pemerinyuan dan cubaan sistematik, menggunakan nombor bulat, dengan dan tanpa penggunaan kalkulator.
|
NILAI MORAL | Hormat-menghormati |
BAHAN BANTU MENGAJAR | Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja. |
REFLEKSI | Pelajar dapat memahami konsep penyelesaian persamaan linear dalam satu pembolehubah. |
TARIKH : 16.04.14 – JUMAAT
MASA : 5.45 – 6.20 (35 MINIT) |
|
CUTI UMUN – GOOD FRIDAY
|
WEEK 16 (14.04.14 – 18.04.14)
CLASS: 3A
SUBJECT : MATHEMATICS |
|
DATE : 14.04.14 – MONDAY
TIME : 5.45 – 6.20 (70 MINUTES) |
|
Learning area | 7. ALGEBRAIC FORMULAE |
Learning objective(s) | Students will be taught to :
7.1 Understand the concepts of variables and
|
Learning outcome(s) | Students will be able to :
i. Determine if a quantity in a given situation is a variable or a constant. ii. Determine the variable in a given situation and represent it with a letter symbol. iii. Determine the possible values of a variable in a given situation.
|
Learning activity | i. Examples and exercises
ii. Use examples of everyday situations to explain variables and constants.
|
Noble value(s) | Courage |
Teaching aid(s) | Text book, worksheet, calculator. |
Reflection | Students can identify variables and constants. |
DATE : 15.04.14 – TUESDAY
TIME : 3.35 – 4.35 (70 MINUTES) |
|
Learning area | 7. ALGEBRAIC FORMULAE |
Learning objective(s) | Students will be taught to :
7.2 Understand the concepts of formulae to solve |
Learning outcome(s) | Students will be able to :
i. Write a formula based on a given: a) statement b) situation. ii. Identify the subject of a given formula. iii. Express a specified variable as the subject of a formula involving: a) one of the basic operations: +, -, x, ÷ b) powers or roots c) combination of the basic operations and powers or roots. |
Learning activity | Examples and exercises |
Noble value(s) | Courage |
Teaching aid(s) | Text book, worksheet, calculator. |
Reflection | Students understand the concepts of formulae. |
DATE : 18.04.14 – FRIDAY
TIME : 3.10 – 3.45 (35 MINUTES) |
|
CUTI UMUN – GOOD FRIDAY
|
CLASS: 3J
SUBJECT : MATHEMATICS |
|
DATE : 14.04.14 – MONDAY
TIME : 2.00 – 3.10 (70 MINUTES) |
|
Learning area | 6. ALGEBRAIC EXPRESSIONS III 6 |
Learning objective(s) | Students will be taught to :
6.2 Understand and use the concept of factorisation of Algebraic expressions to solve problems. |
Learning outcome(s) | Students will be able to :
i. State factors of an algebraic term. ii. State common factors and the HCF for several algebraic terms. iii. Factorise algebraic expressions: a) using common factor |
Learning activity | Examples and exercises |
Noble value(s) | Courage |
Teaching aid(s) | Text book, worksheet, calculator. |
Reflection | Only a few students can factorise algebraic expressions. |
DATE : 16.04.14 – WEDNESDAY
TIME : 5.45 – 6.20 (35 MINUTES) |
|
Learning area | 6. ALGEBRAIC EXPRESSIONS III 6 |
Learning objective(s) | Students will be taught to :
6.2 Understand and use the concept of factorisation of Algebraic expressions to solve problems.
|
Learning outcome(s) | Students will be able to :
i. Factorise algebraic expressions: b) the difference of two squares.
|
Learning activity | Examples and exercises |
Noble value(s) | Respect |
Teaching aid(s) | Text book, worksheet , calculator. |
Reflection | Only a few students can factorise algebraic expressions. |
DATE : 17.04.14 – THURSDAY
TIME : 5.10 – 6.20 (70 MINUTES) |
|
Learning area | 6. ALGEBRAIC EXPRESSIONS III 6 |
Learning objective(s) | Students will be taught to :
6.2 Understand and use the concept of actorization of Algebraic expressions to solve problems.
|
Learning outcome(s) | Students will be able to :
|
Learning activity | Examples and exercises |
Noble value(s) | Hard working |
Teaching aid(s) | Text book, worksheet, calculator. |
Reflection | Carry forward-school asembly |
MINGGU 17 (21.04.14 – 25.04.14)
KELAS : 2D
MATA PELAJARAN : MATEMATIK |
TARIKH : 23.04.14 – RABU
MASA : 12.50 – 2.00 (70 MINIT) |
KEJOHANAN SUKAN BADMINTON MSS SARAWAK 2014 DI STAKAN KUCHING – GURU PENGIRING
|
TARIKH : 24.04.14 – KHAMIS
MASA : 3.25 – 4.35 (70 MINIT) |
KEJOHANAN SUKAN BADMINTON MSS SARAWAK 2014 DI STAKAN KUCHING – GURU PENGIRING
|
DATE : 25.04.14 – JUMAAT
TIME : 5.10 – 5.45 (35 MINIT) |
KEJOHANAN SUKAN BADMINTON MSS SARAWAK 2014 DI STAKAN KUCHING – GURU PENGIRING
|
KELAS : 2L
MATA PELAJARAN : MATEMATIK |
TARIKH : 22.04.14 – SELASA
MASA : 5.10 – 6.20 (70 MINIT) |
KEJOHANAN SUKAN BADMINTON MSS SARAWAK 2014 DI STAKAN KUCHING – GURU PENGIRING
|
TARIKH : 24.04.14 – KHAMIS
MASA : 12.50 – 2.00 (70 MINIT) |
KEJOHANAN SUKAN BADMINTON MSS SARAWAK 2014 DI STAKAN KUCHING – GURU PENGIRING
|
TARIKH : 25.04.14 – JUMAAT
MASA : 5.45 – 6.20 (35 MINIT) |
KEJOHANAN SUKAN BADMINTON MSS SARAWAK 2014 DI STAKAN KUCHING – GURU PENGIRING
|
WEEK 17 (21.04.14 – 25.04.14)
CLASS: 3A
SUBJECT : MATHEMATICS |
|
DATE : 21.04.14 – MONDAY
TIME : 5.45 – 6.20 (70 MINUTES) |
|
Learning area | 7. ALGEBRAIC FORMULAE |
Learning objective(s) | Students will be taught to :
7.2 Understand the concepts of formulae to solve problems. |
Learning outcome(s) | Students will be able to :
i. Find the value of a variable when it is: a) the subject of the formula b) not the subject of the formula. ii. Solve problems involving formulae.
|
Learning activity | Examples and exercises |
Noble value(s) | Courage |
Teaching aid(s) | Text book, worksheet, calculator. |
Reflection | |
DATE : 22.04.14 – TUESDAY
TIME : 3.35 – 4.35 (70 MINUTES) |
|
KEJOHANAN SUKAN BADMINTON MSS SARAWAK 2014 DI STAKAN KUCHING – GURU PENGIRING
|
|
DATE : 25.04.14 – FRIDAY
TIME : 3.10 – 3.45 (35 MINUTES) |
|
KEJOHANAN SUKAN BADMINTON MSS SARAWAK 2014 DI STAKAN KUCHING – GURU PENGIRING
|
CLASS: 3J
SUBJECT : MATHEMATICS |
|
DATE : 21.04.14 – MONDAY
TIME : 2.00 – 3.10 (70 MINUTES) |
|
Learning area | 6. ALGEBRAIC EXPRESSIONS III 6 |
Learning objective(s) | Students will be taught to :
6.2 Understand and use the concept of factorisation of Algebraic expressions to solve problems.
|
Learning outcome(s) | Students will be able to :
i. Factorise and simplify algebraic fractions.
|
Learning activity | Examples and exercises |
Noble value(s) | Courage |
Teaching aid(s) | Text book, worksheet, calculator. |
Reflection | |
DATE : 23.04.14 – WEDNESDAY
TIME : 5.45 – 6.20 (35 MINUTES) |
|
KEJOHANAN SUKAN BADMINTON MSS SARAWAK 2014
DI STAKAN KUCHING – GURU PENGIRING
|
|
DATE : 24.04.14 – THURSDAY
TIME : 5.10 – 6.20 (70 MINUTES) |
|
KEJOHANAN SUKAN BADMINTON MSS SARAWAK 2014
DI STAKAN KUCHING – GURU PENGIRING
|