RPH MINGGU 16 – 17 (07.04.14 – 25.04.14 )

MINGGU 16  (14.04.14 – 18.04.14)

 

KELAS : 2D

MATA PELAJARAN : MATEMATIK

TARIKH : 16.04.14 – RABU

MASA   : 12.50 – 2.00 (70 MINIT)

BIDANG PEMBELAJARAN: 4. PERSAMAAN LINEAR
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk:

4.3 Memahami konsep penyelesaian persamaan linear dalam satu pembolehubah.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat:

i. Menyelesaikan persamaan linear dalam satu pembolehubah.

ii. Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan persamaan linear dalam satu pembolehubah.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.

ii. Melibatkan contoh daripada situasi harian

 

NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI Hanya sebahagian pelajar yang dapat menyelesaikan masalah yang melibatkan persamaan linear dalam satu pembolehubah.
TARIKH : 17.04.14 – KHAMIS

MASA   : 3.25 – 4.35 (70 MINIT)

BIDANG PEMBELAJARAN: 5. NISBAH, KADAR DAN KADARAN
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk:

5.1 Memahami konsep nisbah dua kuantiti.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat:

i. Membandingkan dua kuantiti dalam bentuk a : b atau b/a

ii. Menentukan sama ada nisbah yang diberi adalah nisbah setara.

iii. Mempermudahkan suatu nisbah kepada sebutan terendah.

iv. Menyatakan nisbah yang berkaitan dengan suatu nisbah yang beri.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.

ii.   Memperkenalkan konsep nisbah menggunakan contoh situasi harian.

iii. Menggunakan contoh konkrit untuk meneroka:

a) nisbah setara.

b) nisbah yang berkaitan.

NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI Pelajar dapat memahami konsep nisbah dua kuantiti.
DATE : 24.01.14 – JUMAAT

TIME : 5.10 – 5.45 (35 MINIT)

 

CUTI UMUN – GOOD FRIDAY

 

 

 

 

KELAS : 2L

MATA PELAJARAN : MATEMATIK

TARIKH : 15.04.14 – SELASA

MASA   : 5.10 – 6.20 (70 MINIT)

BIDANG PEMBELAJARAN: 4. PERSAMAAN LINEAR
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk:

4.2 Memahami dan menggunakan konsep persamaan linear dalam satu pembolehubah.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat:

i. Menentukan sama ada persamaan yang diberi adalah:

(a) persamaan linear.

(b) persamaan linear dalam satu pembolehubah.

ii. Menulis persamaan linear dalam satu pembolehubah bagi pernyataan yang diberi dan begitu juga sebaliknya.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.

ii. Memilih persamaan linear daripada senarai persamaan yang diberi.

 

Contoh:

x + 3 = 5, x – 2y = 7, xy = 10

x + 3 = 5, x – 2y = 7 ialah persamaan linear.

x + 3 = 5 ialah persamaan linear dalam satu pembolehubah.

iii.   Melibatkan contoh daripada situasi harian.

 

NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI Pelajar dapat megenalpasti persamaan linear dan persamaan linear dalam satu pembolehubah
TARIKH : 1.704.14 – KHAMIS

MASA   : 12.50 – 2.00 (70 MINIT)

BIDANG PEMBELAJARAN: 4. PERSAMAAN LINEAR
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk:

4.3 Memahami konsep penyelesaian persamaan linear dalam satu pembolehubah.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat:

i. Menentukan sama ada suatu nilai berangka adalah penyelesaian bagi persamaan linear dalam satu pembolehubah yang diberi.

ii. Menentukan penyelesaian persamaan linear dalam satu pembolehubah menggunakan kaedah cuba-jaya.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.

ii.   Menggunakan contoh konkrit untuk menerangkan penyelesaian persamaan linear dalam satu pembolehubah.

Contoh :

Kaitkan

x + 2 = 5 dengan  + 2 = 5.

ii. Menyelesai dan menentusahkan persamaan linear dalam satu pembolehubah melalui pemerinyuan dan cubaan sistematik, menggunakan nombor bulat, dengan dan tanpa penggunaan kalkulator.

 

NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI Pelajar dapat memahami konsep penyelesaian persamaan linear dalam satu pembolehubah.
TARIKH : 16.04.14 – JUMAAT

MASA : 5.45 – 6.20 (35 MINIT)

 

CUTI UMUN – GOOD FRIDAY

 

 

 

WEEK 16 (14.04.14 – 18.04.14)

 

CLASS: 3A

SUBJECT : MATHEMATICS

DATE : 14.04.14 – MONDAY

TIME : 5.45 – 6.20 (70 MINUTES)

Learning area 7. ALGEBRAIC FORMULAE
Learning objective(s) Students will be taught to :

7.1 Understand the concepts of variables and

 

Learning outcome(s) Students will be able to :

i. Determine if a quantity in a given situation is a variable

or a constant.

ii. Determine the variable in a given situation and represent it with a letter symbol.

iii. Determine the possible values of a variable in a given situation.

 

Learning activity i. Examples and exercises

ii. Use examples of everyday situations to explain variables and constants.

 

Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection Students can identify variables and constants.
DATE : 15.04.14 – TUESDAY

TIME : 3.35 – 4.35 (70 MINUTES)

Learning area 7. ALGEBRAIC FORMULAE
Learning objective(s) Students will be taught to :

7.2 Understand the concepts of formulae to solve

Learning outcome(s) Students will be able to :

i. Write a formula based on a given:

a) statement

b) situation.

ii. Identify the subject of a given formula.

iii. Express a specified variable as the subject of a formula involving:

a) one of the basic operations: +, -, x, ÷

b) powers or roots

c) combination of the basic operations and powers or roots.

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection Students understand the concepts of formulae.
DATE : 18.04.14 – FRIDAY

TIME : 3.10 – 3.45 (35 MINUTES)

 

CUTI UMUN – GOOD FRIDAY

 

 

 

 

CLASS: 3J

SUBJECT : MATHEMATICS

DATE : 14.04.14 – MONDAY

TIME : 2.00 – 3.10 (70 MINUTES)

Learning area 6.   ALGEBRAIC EXPRESSIONS III 6
Learning objective(s) Students will be taught to :

6.2 Understand and use the concept of factorisation of Algebraic expressions to solve problems.

Learning outcome(s) Students will be able to :

i.  State factors of an algebraic term.

ii. State common factors and the HCF for several algebraic terms.

iii. Factorise algebraic expressions:

a) using common factor

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection Only a few students can factorise algebraic expressions.
DATE : 16.04.14 – WEDNESDAY

TIME : 5.45 – 6.20 (35 MINUTES)

Learning area 6.   ALGEBRAIC EXPRESSIONS III 6
Learning objective(s) Students will be taught to :

6.2 Understand and use the concept of factorisation of Algebraic expressions to solve problems.

 

Learning outcome(s) Students will be able to :

i. Factorise algebraic expressions:

b) the difference of two squares.

 

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Respect
Teaching aid(s) Text book, worksheet , calculator.
Reflection Only a few students can factorise algebraic expressions.
DATE : 17.04.14 – THURSDAY

TIME : 5.10 – 6.20 (70 MINUTES)

Learning area 6.   ALGEBRAIC EXPRESSIONS III 6
Learning objective(s) Students will be taught to :

6.2 Understand and use the concept of actorization of Algebraic expressions to solve problems.

 

Learning outcome(s) Students will be able to :

  1. Factorise and simplify algebraic fractions.

 

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Hard working
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection Carry forward-school asembly

 

 

 

MINGGU 17  (21.04.14 – 25.04.14)

 

KELAS : 2D

MATA PELAJARAN : MATEMATIK

TARIKH : 23.04.14 – RABU

MASA   : 12.50 – 2.00 (70 MINIT)

 

KEJOHANAN SUKAN BADMINTON MSS SARAWAK 2014

DI STAKAN KUCHING

–       GURU PENGIRING

 

TARIKH : 24.04.14 – KHAMIS

MASA   : 3.25 – 4.35 (70 MINIT)

 

KEJOHANAN SUKAN BADMINTON MSS SARAWAK 2014

DI STAKAN KUCHING

–       GURU PENGIRING

 

DATE : 25.04.14 – JUMAAT

TIME : 5.10 – 5.45 (35 MINIT)

 

KEJOHANAN SUKAN BADMINTON MSS SARAWAK 2014

DI STAKAN KUCHING

–       GURU PENGIRING

 

 

 

 

KELAS : 2L

MATA PELAJARAN : MATEMATIK

TARIKH : 22.04.14 – SELASA

MASA   : 5.10 – 6.20 (70 MINIT)

 

KEJOHANAN SUKAN BADMINTON MSS SARAWAK 2014

DI STAKAN KUCHING

–       GURU PENGIRING

 

TARIKH : 24.04.14 – KHAMIS

MASA   : 12.50 – 2.00 (70 MINIT)

 

KEJOHANAN SUKAN BADMINTON MSS SARAWAK 2014

DI STAKAN KUCHING

–       GURU PENGIRING

 

TARIKH : 25.04.14 – JUMAAT

MASA : 5.45 – 6.20 (35 MINIT)

 

KEJOHANAN SUKAN BADMINTON MSS SARAWAK 2014

DI STAKAN KUCHING

–       GURU PENGIRING

 

 

 

 

WEEK 17  (21.04.14 – 25.04.14)

 

CLASS: 3A

SUBJECT : MATHEMATICS

DATE : 21.04.14 – MONDAY

TIME : 5.45 – 6.20 (70 MINUTES)

Learning area 7. ALGEBRAIC FORMULAE
Learning objective(s) Students will be taught to :

7.2 Understand the concepts of formulae to solve problems.

Learning outcome(s) Students will be able to :

i.  Find the value of a variable when it is:

a) the subject of the formula

b) not the subject of the formula.

ii. Solve problems involving formulae.

 

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection  
DATE : 22.04.14 – TUESDAY

TIME : 3.35 – 4.35 (70 MINUTES)

 

KEJOHANAN SUKAN BADMINTON MSS SARAWAK 2014

DI STAKAN KUCHING

–       GURU PENGIRING

 

DATE : 25.04.14 – FRIDAY

TIME : 3.10 – 3.45 (35 MINUTES)

 

KEJOHANAN SUKAN BADMINTON MSS SARAWAK 2014

DI STAKAN KUCHING

–       GURU PENGIRING

 

 

 

 

CLASS: 3J

SUBJECT : MATHEMATICS

DATE : 21.04.14 – MONDAY

TIME : 2.00 – 3.10 (70 MINUTES)

Learning area 6.   ALGEBRAIC EXPRESSIONS III 6
Learning objective(s) Students will be taught to :

6.2 Understand and use the concept of factorisation of Algebraic expressions to solve problems.

 

Learning outcome(s) Students will be able to :

i. Factorise and simplify algebraic fractions.

 

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection  
DATE : 23.04.14 – WEDNESDAY

TIME : 5.45 – 6.20 (35 MINUTES)

KEJOHANAN SUKAN BADMINTON MSS SARAWAK 2014

DI STAKAN KUCHING

–       GURU PENGIRING

 

DATE : 24.04.14 – THURSDAY

TIME : 5.10 – 6.20 (70 MINUTES)

KEJOHANAN SUKAN BADMINTON MSS SARAWAK 2014

DI STAKAN KUCHING

–       GURU PENGIRING

 

 

 

 

 

 

Leave a comment