RPH MINGGU 1 – 3 (02.01.14 – 17.01.14)

MINGGU 1 (02.01.14 – 04.01.14)

 

KELAS : 2DMATA PELAJARAN : MATEMATIK
TARIKH : 02.01.14 – KHAMISMASA   : 3.25 – 4.35 (70 MINIT)
 PENGENALAN KEPADA MATEMATIK TINGKATAN 2

 

DATE : 03.01.14 – JUMAATTIME : 5.10 – 5.45 (35 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 1. NOMBOR BERARAH
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 1.1 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan pendaraban dan pembahagian integer untuk menyelesaikan masalah.
HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat:

  1. Mendarab integer
CADANGAN AKTIVITI P&P
  1. Contoh dan latihan.
NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja dan kalkulator
REFLEKSI Pelajar dapat mendarab integer.

 

 

KELAS : 2LMATA PELAJARAN : MATEMATIK
TARIKH : 23.01.14 – KHAMISMASA   : 12.50 – 2.00 (70 MINIT)
 PENGENALAN KEPADA MATEMATIK TINGKATAN 2

 

TARIKH : 24.01.14 – JUMAATMASA : 5.45 – 6.20 (35 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 1. NOMBOR BERARAH
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 1.1 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan pendaraban dan pembahagian integer untuk menyelesaikan masalah.
HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat:

  1. Mendarab integer
CADANGAN AKTIVITI P&P
  1. Contoh dan latihan.
NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja dan kalkulator
REFLEKSI Pelajar dibantu untuk melaksanakan operasi mendarab.

 

 

 

WEEK  1 (02.01.14 – 04.01.14)

 

CLASS: 3ASUBJECT : MATHEMATICS
DATE : 02.01.14 – FRIDAYTIME : 03.10 – 3.45 (35 MINUTES)
 INTRODUCTION TO MATHEMATICS FORM 3

 

 

 

CLASS: 3MSUBJECT : MATHEMATICS
DATE : 03.04.14 – THURSDAYTIME : 5.10 – 6.20 (70 MINUTES)
 INTRODUCTION TO MATHEMATICS FORM 3

 

DATE : 05.04.14 – FRIDAYTIME : 2.00 – 2.35 (35 MINUTES)
Learning area 1.   LINES AND ANGLES II
Learning objective(s) Students will be taught to :1.1 Understand and use properties of angles associated with transversal and parallel lines.
Learning outcome(s) Students will be able to :i. Identify:

a)    transversals

b)    corresponding angles

c)    alternate angles

d)    interior angles

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, ruler
Reflection Students can identify transversals, corresponding angles, alternate angles and interior angles.

 

 

 

MINGGU 2 (06.01.14 – 10.01.14)

 

KELAS : 2DMATA PELAJARAN : MATEMATIK
TARIKH : 08.01.14 – RABUMASA   : 12.50 – 2.00 (70 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 1. NOMBOR BERARAH
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 1.1 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan pendaraban dan pembahagian integer untuk menyelesaikan masalah.
HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i.   Menyelesaikan masalah yang melibatkan pendaraban integer.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P
  1. Contoh dan latihan.

ii. Menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan situasi kehidupan sebenar.

NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja dan kalkulator
REFLEKSI Pelajar dapat menyelesaikan masalah yang melibatkan situasi harian.
TARIKH : 09.01.14 – KHAMISMASA   : 3.25 – 4.35 (70 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 1. NOMBOR BERARAH
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 1.1 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan pendaraban dan pembahagian integer untuk menyelesaikan masalah.
HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Membahagi integer.
CADANGAN AKTIVITI P&P
  1. Contoh dan latihan.
NILAI MORAL Bertanggungjawab
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja dan kalkulator
REFLEKSI Pelajar dapat mengaitkan pembahagian integer dengan pendaraban integer.
DATE : 10.01.14 – JUMAATTIME : 5.10 – 5.45 (35 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 1. NOMBOR BERARAH
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 1.1 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan pendaraban dan pembahagian integer untuk menyelesaikan masalah.
HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Menyelesaikan masalah yang melibatkan pembahagian integer.
CADANGAN AKTIVITI P&P
  1. Contoh dan latihan.
  2. Menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan situasi kehidupan sebenar.
NILAI MORAL Berhemah tinggi
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja dan kalkulator
REFLEKSI Pelajar boleh mengaitkan situasi harian dengan pembahagian integer.

 

 

 

KELAS : 2LMATA PELAJARAN : MATEMATIK
TARIKH : 07.01.14 – SELASAMASA   : 5.10 – 6.20 (70 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 1. NOMBOR BERARAH
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 1.1 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan pendaraban dan pembahagian integer untuk menyelesaikan masalah.
HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i.  Menyelesaikan masalah yang melibatkan pendaraban integer.
CADANGAN AKTIVITI P&P
  1. Contoh dan latihan.

ii.    Menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan situasi kehidupan sebenar.

NILAI MORAL Berhemah tinggi
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja dan kalkulator
REFLEKSI Ada pelajar menghadapi kesukaran untuk memahami situasi yang diberikan dalam soalan.
TARIKH : 09.01.14 – KHAMISMASA   : 12.50 – 2.00 (70 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 1. NOMBOR BERARAH
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 1.1 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan pendaraban dan pembahagian integer untuk menyelesaikan masalah.
HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Membahagi integer.
CADANGAN AKTIVITI P&P
  1. Contoh dan latihan.
NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja dan kalkulator
REFLEKSI Hanya sebahagian pelajar yang dapat menbahagi integer.
TARIKH : 10.01.14 – JUMAATMASA : 5.45 – 6.20 (35 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 1. NOMBOR BERARAH
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 1.1 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan pendaraban dan pembahagian integer untuk menyelesaikan masalah.
HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Menyelesaikan masalah yang melibatkan pembahagian integer.
CADANGAN AKTIVITI P&P
  1. Contoh dan latihan.
  2. Menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan situasi kehidupan sebenar.
NILAI MORAL Bertanggungjawab
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja dan kalkulator
REFLEKSI Pelajar masih menghadapi kesukaran untuk memahami situasi yang diberikan dalam soalan.

 

 

 

WEEK 2 (06.01.14 – 10.01.14

 

CLASS: 3ASUBJECT : MATHEMATICS
DATE : 06.01.14 – MONDAYTIME : 5.45 – 6.20 (70 MINUTES)
Learning area 1.   LINES AND ANGLES II
Learning objective(s) Students will be taught to :1.1 Understand and use properties of angles associated with transversal and parallel lines.
Learning outcome(s) Students will be able to :i. Identify:

a)    transversals

b)    corresponding angles

c)    alternate angles

d)    interior angles

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Cleanliness
Teaching aid(s) Text book, worksheet, ruler
Reflection
DATE : 07.01.14 – TUESDAYTIME : 3.35 – 4.35 (70 MINUTES)
Learning area 1.   LINES AND ANGLES II
Learning objective(s) Students will be taught to :1.1 Understand and use properties of angles associated with transversal and parallel lines.
Learning outcome(s) Students will be able to :i. Determine that for parallel lines:

a)    corresponding angles are equal

b)    alternate angles are equal

c)    sum of interior angles is 1800

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, ruler
Reflection
DATE : 11.01.14 – FRIDAYTIME : 3.10 – 3.45 (35 MINUTES)
Learning area 1.   LINES AND ANGLES II
Learning objective(s) Students will be taught to :1.1 Understand and use properties of angles associated with transversal and parallel lines.
Learning outcome(s) Students will be able to :

  1. Find the values of: Corresponding angles associated with parallel lines
Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Self-reliance
Teaching aid(s) Text book, worksheet, ruler
Reflection

 

 

CLASS: 3MSUBJECT : MATHEMATICS
DATE : 06.01.14 – MONDAYTIME : 2.00 – 3.10 (70 MINUTES)
Learning area 1.   LINES AND ANGLES II
Learning objective(s) Students will be taught to :1.1 Understand and use properties of angles associated with transversal and parallel lines.
Learning outcome(s) Students will be able to :i. Determine that for parallel lines:

a)    corresponding angles are equal

b)    alternate angles are equal

c)    sum of interior angles is 1800

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, ruler
Reflection
DATE : 08.01.14 – WEDNESDAYTIME : 5.45 – 6.20 (35 MINUTES)
Learning area 1.   LINES AND ANGLES II
Learning objective(s) Students will be taught to :1.1 Understand and use properties of angles associated with transversal and parallel lines.
Learning outcome(s) Students will be able to :

  1. Find the values of: Corresponding angles associated with parallel lines
Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, ruler
Reflection
DATE : 09.01.14 – THURSDAYTIME : 5.10 – 6.20 (70 MINUTES)
Learning area 1.   LINES AND ANGLES II
Learning objective(s) Students will be taught to :1.1 Understand and use properties of angles associated with transversal and parallel ines.
Learning outcome(s) Students will be able to :

  1. Find the values of: Alternate angles associated with parallel lines
  2. Find the values of: Interior angles associated with parallel lines
Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, ruler
Reflection

 

 

 

MINGGU 3 (13.01.14 – 17.01.14)

 

KELAS : 2DMATA PELAJARAN : MATEMATIK
TARIKH : 15.01.14 – RABUMASA   : 12.50 – 2.00 (70 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 1. NOMBOR BERARAH
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 1.2 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan operasi bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer untuk menyelesaikan masalah.
HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Melaksanakan pengiraan yang melibatkan operasi bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer.
CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.ii. Murid menggunakan kalkulator untuk membanding dan mengesahkan jawapan.
NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja dan kalkulator
REFLEKSI
TARIKH : 16.01.14 – KHAMISMASA   : 3.25 – 4.35 (70 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 1. NOMBOR BERARAH
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 1.2 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan operasi bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer untuk menyelesaikan masalah.
HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Menyelesaikan masalah yang melibatkan operasi bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer termasuk penggunaan tanda kurung.
CADANGAN AKTIVITI P&P
  1. Contoh dan latihan.

ii. Menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan situasi kehidupan sebenar seperti wang dan suhu.

NILAI MORAL Berhemah tinggi
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja dan kalkulator
REFLEKSI
DATE : 17.01.14 – JUMAATTIME : 5.10 – 5.45 (35 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 1. NOMBOR BERARAH
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 1.3   Melanjutkan konsep integer kepada pecahan untuk menyelesaikan masalah.
HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Membanding dan menyusun pecahan.
CADANGAN AKTIVITI P&P i.   Contoh dan latihan.ii. Membanding pecahan menggunakan:

(a) garis nombor

(b) kalkulator saintifik

NILAI MORAL Bertanggungjawab
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja dan kalkulator
REFLEKSI

 

 

 

 

KELAS : 2LMATA PELAJARAN : MATEMATIK
TARIKH : 14.01.14 – SELASAMASA   : 5.10 – 6.20 (70 MINIT)
 CUTI MAULIDUR RASUL

 

TARIKH : 16.01.14 – KHAMISMASA   : 12.50 – 2.00 (70 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 1. NOMBOR BERARAH
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 1.2 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan operasi bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer untuk menyelesaikan masalah.
HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Melaksanakan pengiraan yang melibatkan operasi bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer. (bersambung)
CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.ii. Murid menggunakan kalkulator untuk membanding dan mengesahkan jawapan
NILAI MORAL Bertanggungjawab
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja dan kalkulator
REFLEKSI
TARIKH : 17.01.14 – JUMAATMASA : 5.45 – 6.20 (35 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 1. NOMBOR BERARAH
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 1.2 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan operasi bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer untuk menyelesaikan masalah.
HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Melaksanakan pengiraan yang melibatkan operasi bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer. (sambungan dari 16.01.13)
CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.ii. Murid menggunakan kalkulator untuk membanding dan mengesahkan jawapan
NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja dan kalkulator
REFLEKSI

 

 

 

WEEK 3 (13.01.14 – 17.01.14)

 

 

CLASS: 3ASUBJECT : MATHEMATICS
DATE : 13.01.14 – MONDAYTIME : 5.45 – 6.20 (70 MINUTES)
Learning area 1.   LINES AND ANGLES II
Learning objective(s) Students will be taught to :1.1 Understand and use properties of angles associated with transversal and parallel ines.
Learning outcome(s) Students will be able to :

  1. Find the values of: Alternate angles associated with parallel lines
  2. Find the values of: Interior angles associated with parallel lines
Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Cleanliness
Teaching aid(s) Text book, worksheet, ruler
Reflection
DATE : 14.01.14 – TUESDAYTIME : 3.35 – 4.35 (70 MINUTES)
 Public holiday – MAULIDUR RASUL

 

DATE : 17.01.14 – FRIDAYTIME : 3.10 – 3.45 (35 MINUTES)
Learning area 1.   LINES AND ANGLES II
Learning objective(s) Students will be taught to :1.1 Understand and use properties of angles associated with transversal and parallel lines.
Learning outcome(s) Students will be able to :

  1. Determine if two given lines are parallel based on the properties of angles associated with transversals.
  2. Solve problems involving properties of angles associated with transversals.
Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Self-reliance
Teaching aid(s) Text book, worksheet, ruler
Reflection

 

 

 

CLASS: 3MSUBJECT : MATHEMATICS
DATE : 13.01.14 – MONDAYTIME : 2.00 – 3.10 (70 MINUTES)
Learning area 1.   LINES AND ANGLES II
Learning objective(s) Students will be taught to :1.1 Understand and use properties of angles associated with transversal and parallel lines.
Learning outcome(s) Students will be able to :

  1. Determine if two given lines are parallel based on the properties of angles associated with transversals.
Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet
Reflection
DATE : 15.01.14 – WEDNESDAYTIME : 5.45 – 6.20 (35 MINUTES)
Learning area 1.   LINES AND ANGLES II
Learning objective(s) Students will be taught to :1.1 Understand and use properties of angles associated with transversal and parallel lines.
Learning outcome(s) Students will be able to :

  1. Solve problems involving properties of angles associated with transversals.
Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet
Reflection
DATE : 16.01.14 – THURSDAYTIME : 5.10 – 6.20 (70 MINUTES)
Learning area 2.  POLYGONS II
Learning objective(s) Students will be taught to :2.1   Understand the concept of regular polygon.
Learning outcome(s) Students will be able to :

  1. Determine if a given polygon is a regular polygon.
  2. Find:

(a)  the axes if symmetry

(b)  the number of axis of a symmetry of a polygon.

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet,
Reflection

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s