RPH MINGGU 10 – 11 (03.03.14 – 14.03.14)

MINGGU 10  (03.03.14 – 07.03.14)

 

KELAS : 2D

MATA PELAJARAN : MATEMATIK

TARIKH : 05.03.14 – RABU

MASA   : 12.50 – 2.00 (70 MINIT)

BIDANG PEMBELAJARAN: 3. UNGKAPAN ALGEBRA II
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk:

3.1 Memahami konsep sebutan algebra dalam dua atau lebih pembolehubah.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat:

i. Mengenal pasti pembolehubah dalam sebutan algebra.

ii. Mengenal pasti sebutan algebra dalam dua atau lebih pembolehubah sebagai hasil darab pembolehubah tersebut dengan suatu nombor.

iii. Mengenal pasti pekali dalam sebutan algebra yang diberi.

iv. Mengenal pasti sebutan algebra serupa dan sebutan algebra tak serupa.

v. Menyatakan sebutan serupa bagi suatu sebutan algebra yang diberi.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.

ii. Menggunakan contoh situasi harian untuk menerangkan sebutan algebra dalam dua atau lebih pembolehubah.

NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI  
TARIKH : 06.03.14 – KHAMIS

MASA   : 3.25 – 4.35 (70 MINIT)

BIDANG PEMBELAJARAN: 3. UNGKAPAN ALGEBRA II
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk:

3.2 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan pendaraban dan pembahagian dua atau lebih sebutan.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat:

i. Menentukan hasil darab dua sebutan algebra.

ii. Menentukan hasil bahagi dua sebutan algebra.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.

 

NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI  
DATE : 07.03.14 – JUMAAT

TIME : 5.10 – 5.45 (35 MINIT)

BIDANG PEMBELAJARAN: 3. UNGKAPAN ALGEBRA II
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk:

3.2 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan pendaraban dan pembahagian dua atau lebih sebutan.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat:

i. Melaksanakan pendaraban dan pembahagian yang melibatkan sebutan algebra.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.

 

NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI  

 

 

 

KELAS : 2L

MATA PELAJARAN : MATEMATIK

TARIKH : 04.03.14 – SELASA

MASA   : 5.10 – 6.20 (70 MINIT)

BIDANG PEMBELAJARAN: 2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk:

2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga nombor.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat:

i. Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor menggunakan kalkulator.

ii. Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.

ii. Menggunakan kalkulator untuk meneroka hubungan antara kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI  
TARIKH : 06.03.14 – KHAMIS

MASA   : 12.50 – 2.00 (70 MINIT)

BIDANG PEMBELAJARAN: 2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk:

2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga nombor.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat:

i. Melaksanakan pengiraan yang melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban, pembahagian dan operasi bercampur terhadap kuasa dua, punca kuasa dua, kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.

 

NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI  
TARIKH : 07.03.14 – JUMAAT

MASA : 5.45 – 6.20 (35 MINIT)

BIDANG PEMBELAJARAN: 3. UNGKAPAN ALGEBRA II
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk:

3.1 Memahami konsep sebutan algebra dalam dua atau lebih pembolehubah.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat:

i. Mengenal pasti pembolehubah dalam sebutan algebra.

ii. Mengenal pasti sebutan algebra dalam dua atau lebih pembolehubah sebagai hasil darab pembolehubah tersebut dengan suatu nombor.

iii. Mengenal pasti pekali dalam sebutan algebra yang diberi.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.

ii. Menggunakan contoh situasi harian untuk menerangkan sebutan algebra dalam dua atau lebih pembolehubah.

NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI  

 

 

 

WEEK 10  (03.03.14 – 07.03.14)

 

CLASS: 3A

SUBJECT : MATHEMATICS

DATE : 03.03.14 – MONDAY

TIME : 5.45 – 6.20 (70 MINUTES)

Learning area 5 INDICES
Learning objective(s) Students will be taught to :

5.1 Understand the concept of indices.

5.2 Perform computations involving multiplications of numbers in Index notation.

 

Learning outcome(s) Students will be able to :

i.   Express repeated multiplication as an and vice versa.

ii. Find the value of an.

iii. Express numbers in index notation.

iv. Verify

v. Simplify multiplication of:

a) numbers.

b) algebraic terms

expressed in Index notation with he same base.

 

Learning activity Examples and exercises

Explore indices using calculators.

Explore laws of indices using repeated multiplication and calculators.

Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection  
DATE : 04.03.14 – TUESDAY

TIME : 3.35 – 4.35 (70 MINUTES)

Learning area 5 INDICES
Learning objective(s) Students will be taught to :

5.2 Perform computations involving multiplications of numbers in Index notation.

5.3. Perform computation involving division of numbers in index notation.

 

Learning outcome(s) Students will be able to :

i.   Simplify multiplication of:

a) numbers

b) algebraic terms

expressed in Index notation with different bases.

ii.   Verify

iii. Simplify division of:

a) numbers

b) algebraic terms

expressed in index notation with the same base.

 

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection  
DATE : 07.03.14 – FRIDAY

TIME : 3.10 – 3.45 (35 MINUTES)

Learning area 5 INDICES
Learning objective(s) Students will be taught to :

5.4. Perform computations involving raising numbers and algebraic terms in index notation to a power.

 

Learning outcome(s) Students will be able to :

i.    Derive

  1. Simplify:

a) numbers

b) algebraic terms

expressed in index notation raised to a power.

  1. Simplify multiplication and division of:

a) numbers

b) algebraic terms

expressed in index notation with different bases raised to a power.

  1. Perform combined operations involving multiplication, division, and raised to a power on:

a) numbers

b) algebraic terms.

 

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection  

 

 

CLASS: 3J

SUBJECT : MATHEMATICS

DATE : 03.03.14 – MONDAY

TIME : 2.00 – 3.10 (70 MINUTES)

Learning area 4 STATISTICS II
Learning objective(s) Students will be taught to :

4.2 Understand and use the concept of mode, median and mean to solve problems.

 

Learning outcome(s) Students will be able to :

  1. Determine the mode and the respective frequency from pictographs, bar charts, line graphs and pie charts.
  2. Determine the median for sets of data.

 

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection  
DATE : 05.03.14 – WEDNESDAY

TIME : 5.45 – 6.20 (35 MINUTES)

Learning area 4 STATISTICS II
Learning objective(s) Students will be taught to :

4.2 Understand and use the concept of mode, median and mean to solve problems.

 

Learning outcome(s) Students will be able to :

  1. Determine the median of data in frequency tables.

 

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Respect
Teaching aid(s) Text book, worksheet , calculator.
Reflection  
DATE : 06.03.14 – THURSDAY

TIME : 5.10 – 6.20 (70 MINUTES)

Learning area 4 STATISTICS II
Learning objective(s) Students will be taught to :

4.2 Understand and use the concept of mode, median and mean to solve problems.

 

Learning outcome(s) Students will be able to :

i. Calculate the mean of :

  1. sets of data
  2. data in frequency tables.

 

Learning activity Examples and exercises

Use calculators to calculate the mean for large sets of data.

Discuss appropriate use of mode, median and mean in certain situations.

Noble value(s) Hard working
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection  

 

 

 

MINGGU 11  (10.03.14 – 14.03.14)

 

 

KELAS : 2D

MATA PELAJARAN : MATEMATIK

TARIKH : 12.03.14 – RABU

MASA   : 12.50 – 2.00 (70 MINIT)

 

KEJOHANAN BADMINTON MSSM PERINGKAT BAHAGIAN KOTA SAMARAHAN DI SMK BALAI RINGIN

–       GURU PENGIRING

TARIKH : 13.03.14 – KHAMIS

MASA   : 3.25 – 4.35 (70 MINIT)

 

KEJOHANAN BADMINTON MSSM PERINGKAT BAHAGIAN KOTA SAMARAHAN DI SMK BALAI RINGIN

–       GURU PENGIRING

DATE : 14.03.14 – JUMAAT

TIME : 5.10 – 5.45 (35 MINIT)

 

KEJOHANAN BADMINTON MSSM PERINGKAT BAHAGIAN KOTA SAMARAHAN DI SMK BALAI RINGIN

–       GURU PENGIRING

 

 

 

KELAS : 2L

MATA PELAJARAN : MATEMATIK

TARIKH : 11.03.14 – SELASA

MASA   : 5.10 – 6.20 (70 MINIT)

BIDANG PEMBELAJARAN: 3. UNGKAPAN ALGEBRA II
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk:

3.1 Memahami konsep sebutan algebra dalam dua atau lebih pembolehubah.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat:

i. Mengenal pasti sebutan algebra serupa dan sebutan algebra tak serupa.

ii. Menyatakan sebutan serupa bagi suatu sebutan algebra yang diberi.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.

 

NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI  
TARIKH : 13.03.14 – KHAMIS

MASA   : 12.50 – 2.00 (70 MINIT)

 

KEJOHANAN BADMINTON MSSM PERINGKAT BAHAGIAN KOTA SAMARAHAN DI SMK BALAI RINGIN

–       GURU PENGIRING

TARIKH : 14.03.14 – JUMAAT

MASA : 5.45 – 6.20 (35 MINIT)

 

KEJOHANAN BADMINTON MSSM PERINGKAT BAHAGIAN KOTA SAMARAHAN DI SMK BALAI RINGIN

–       GURU PENGIRING

 

 

WEEK 11  (10.03.14 – 14.02.14)

 

CLASS: 3A

SUBJECT : MATHEMATICS

DATE : 10.03.14 – MONDAY

TIME : 5.45 – 6.20 (70 MINUTES)

Learning area 5 INDICES
Learning objective(s) Students will be taught to :

5.5. Perform computation involving negative indices.

5.6. Perform computation involving fractional indices.

 

Learning outcome(s) Students will be able to :

i.  Verify

ii.  State and vice versa.

iii.  Perform combined operations of multiplication, division and raising to a power involving negative indices on:

a) numbers

b) algebraic terms.

  1. Verify
  2. State  and vice versa.
  3. Find the value of
  4. State as:

a)

b)

 

Learning activity Examples and exercises

Explore laws of indices using repeated multiplication and calculators.

Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection  
DATE : 11.03.14 – TUESDAY

TIME : 3.35 – 4.35 (70 MINUTES)

Learning area 5 INDICES
Learning objective(s) Students will be taught to :

5.6. Perform computation involving fractional           indices.

 

5.7. Perform computation involving laws of indices

 

Learning outcome(s) Students will be able to :

i. Perform combined operations of multiplications, divisions and raising to a power involving fractional indices on :

a) numbers

b) algebraic terms

ii. Find the value of .

iii. Perform multiplication, division, raised to a power or combination of these operations on several numbers expressed in index notation.

iv. Perform combined operations of multiplication, division and raised to a power involving positive, negative and fractional indices.

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection  
DATE : 14.03.14 – FRIDAY

TIME : 3.10 – 3.45 (35 MINUTES)

 

KEJOHANAN BADMINTON MSSM PERINGKAT BAHAGIAN KOTA SAMARAHAN DI SMK BALAI RINGIN

–       GURU PENGIRING

 

 

 

CLASS: 3J

SUBJECT : MATHEMATICS

DATE : 10.03.14 – MONDAY

TIME : 2.00 – 3.10 (70 MINUTES)

Learning area 4 STATISTICS II
Learning objective(s) Students will be taught to :

4.2 Understand and use the concept of mode, median and mean to solve problems.

 

Learning outcome(s) Students will be able to :

i. Solve problems involving mode, median and mean.

 

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection  
DATE : 12.03.14 – WEDNESDAY

TIME : 5.45 – 6.20 (35 MINUTES)

 

KEJOHANAN BADMINTON MSSM PERINGKAT BAHAGIAN KOTA SAMARAHAN DI SMK BALAI RINGIN

–       GURU PENGIRING

DATE : 13.03.14 – THURSDAY

TIME : 5.10 – 6.20 (70 MINUTES)

 

KEJOHANAN BADMINTON MSSM PERINGKAT BAHAGIAN KOTA SAMARAHAN DI SMK BALAI RINGIN

–       GURU PENGIRING

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s