RPH MINGGU 12 – 13 (17.03.14 – 28.03.14)

MINGGU 12  (17.03.14 – 21.03.14)

 

KELAS : 2DMATA PELAJARAN : MATEMATIK
TARIKH : 19.03.14 – RABUMASA   : 12.50 – 2.00 (70 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 3. UNGKAPAN ALGEBRA II
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 3.3 Memahami konsep ungkapan algebra.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: (i) Menulis ungkapan algebra bagi situasi yang diberi menggunakan simbol huruf.

(ii) Mengenal ungkapan algebra dalam dua atau lebih pembolehubah.

(iii) Menentukan bilangan sebutan bagi ungkapan algebra dalam dua atau lebih pembolehubah yang diberi.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.ii. Menggunakan situasi untuk menerangkan konsep ungkapan algebra.

 

NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI
TARIKH : 20.03.14 – KHAMISMASA   : 3.25 – 4.35 (70 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 3. UNGKAPAN ALGEBRA II
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 3.3 Memahami konsep ungkapan algebra.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: (i) Mempermudahkan ungkapan algebra dengan mengumpulkan sebutan serupa.

(ii) Menentukan nilai ungkapan dengan menggantikan huruf dengan nombor.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan. 
NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI
DATE : 21.03.14 – JUMAATTIME : 5.10 – 5.45 (35 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 3. UNGKAPAN ALGEBRA II
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 3.4 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan ungkapan algebra.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: (i) Mendarab dan membahagi ungkapan algebra dengan suatu nombor.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.ii. Menggunakan situasi untuk menerangkan pengiraan yang melibatkan ungkapan algebra.

a) 8(3x – 2)

b) (4x – 6) ÷ 2 or 2 6 4 x

iii. Mengkaji kenapa

8(3x – 2) = 24x – 16.

NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI

 

 

 

KELAS : 2LMATA PELAJARAN : MATEMATIK
TARIKH : 18.03.14 – SELASAMASA   : 5.10 – 6.20 (70 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 3. UNGKAPAN ALGEBRA II
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 3.1 Memahami konsep sebutan algebra dalam dua atau lebih pembolehubah.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i.  Mengenal pasti sebutan algebra serupa dan sebutan algebra tak serupa.

ii. Menyatakan sebutan serupa bagi suatu sebutan algebra yang diberi.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.ii. Menggunakan contoh situasi harian untuk menerangkan sebutan algebra dalam dua atau lebih pembolehubah.
NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI
TARIKH : 20.03.14 – KHAMISMASA   : 12.50 – 2.00 (70 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 3. UNGKAPAN ALGEBRA II
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 3.2 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan pendaraban dan pembahagian dua atau lebih sebutan.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Menentukan hasil darab dua sebutan algebra.

ii. Menentukan hasil bahagi dua sebutan algebra.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan. 
NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI
TARIKH : 21.03.14 – JUMAATMASA : 5.45 – 6.20 (35 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 3. UNGKAPAN ALGEBRA II
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 3.2 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan pendaraban dan pembahagian dua atau lebih sebutan.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Melaksanakan pendaraban dan pembahagian yang melibatkan sebutan algebra.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.ii. Menggunakan contoh situasi harian untuk menerangkan sebutan algebra dalam dua atau lebih pembolehubah.
NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI

 

 

 

WEEK 12  (17.03.14 – 21.03.14)

 

CLASS: 3ASUBJECT : MATHEMATICS
DATE : 17.03.14 – MONDAYTIME : 5.45 – 6.20 (70 MINUTES)
Learning area 6.   ALGEBRAIC EXPRESSIONS III ii
Learning objective(s) Students will be taught to :6.1 Understand and use the concept of expanding brackets.
Learning outcome(s) Students will be able to :i. Expand single brackets.

ii. Expand two brackets.

Include:   (a + b)(c + d) = ac + ad + bc + bd

 

Learning activity Examples and exercises 
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection
DATE : 18.03.14 – TUESDAYTIME : 3.35 – 4.35 (70 MINUTES)
Learning area 6.     ALGEBRAIC EXPRESSIONS III
Learning objective(s) Students will be taught to :6.1 Understand and use the concept of expanding brackets.
Learning outcome(s) Students will be able to :i. Expand two brackets.

Include:     (a + b)(a + b)

(a b)(a b)

(a + b)(a b)

(a b)(a + b)

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection
DATE : 21.03.14 – FRIDAYTIME : 3.10 – 3.45 (35 MINUTES)
Learning area 6.     ALGEBRAIC EXPRESSIONS III 6
Learning objective(s) Students will be taught to :6.2 Understand and use the concept of factorisation of Algebraic expressions to solve problems.
Learning outcome(s) Students will be able to :i. State factors of an algebraic term.

ii. State common factors and the HCF for several algebraic terms.

iii. Factorise algebraic expressions:

a) using common factor

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection

 

 

 

CLASS: 3JSUBJECT : MATHEMATICS
DATE : 17.03.14 – MONDAYTIME : 2.00 – 3.10 (70 MINUTES)
Learning area 5 INDICES
Learning objective(s) Students will be taught to :5.1 Understand the concepts of indices.
Learning outcome(s) Students will be able to :i. Express repeated multiplication as an and vice versa.

ii. Find the value of an.

iii. Express numbers in index notation.

Learning activity Examples and exercisesExplore indices using calculators.
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection
DATE : 19.03.14 – WEDNESDAYTIME : 5.45 – 6.20 (35 MINUTES)
Learning area 5 INDICES
Learning objective(s) Students will be taught to :5.2 Perform computations involving multiplication of numbers in index notation.
Learning outcome(s) Students will be able to :i. Verify am x an = am+ n

ii. Simplify multiplication of:

a) numbers

b) algebraic terms

expressed in index notation with the same base.

Learning activity Examples and exercisesExplore laws of indices using repeated multiplication and
Noble value(s) Respect
Teaching aid(s) Text book, worksheet , calculator.
Reflection
DATE : 20.03.14 – THURSDAYTIME : 5.10 – 6.20 (70 MINUTES)
Learning area 5 INDICES
Learning objective(s) Students will be taught to :5.2 Perform computations involving multiplication of numbers in index notation.
Learning outcome(s) Students will be able to :i. Simplify multiplication of:

a) numbers

b) algebraic terms

expressed in index notation with different bases.

 

Learning activity Examples and exercisesUse calculators to calculate the mean for large sets of data.

Discuss appropriate use of mode, median and mean in certain situations.

Noble value(s) Hard working
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection

 

 

MINGGU 13  (24.03.14 – 28.03.14)

 

 

CUTI PERTENGAHAN SEMESTER 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s