RPH MINGGU 8 – 9 (17.02.14 – 28.02.14)

MINGGU 8  (17.02.14 – 22.02.14)

 

KELAS : 2DMATA PELAJARAN : MATEMATIK
TARIKH : 19.02.14 – RABUMASA   : 12.50 – 2.00 (70 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 2.3 Memahami dan menggunakan konsep kuasa tiga nombor.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Menyatakan suatu nombor yang didarab dua kali dengan nombor yang sama sebagai kuasa tiga nombor tersebut dan begitu juga sebaliknya.

ii. Menentukan kuasa tiga suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

iii. Menganggar kuasa tiga suatu nombor.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.ii. Mengenal kuasa tiga suatu nombor sebagai isipadu kubus yang berkaitan.
NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja, kalkulator
REFLEKSI
TARIKH : 20.02.14 – KHAMISMASA   : 3.25 – 4.35 (70 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 2.3 Memahami dan menggunakan konsep kuasa tiga nombor.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Menentukan kuasa tiga suatu nombor menggunakan kalkulator.

ii. Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa tiga nombor.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan. 
NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja, kalkulator
REFLEKSI
DATE : 21.02.14 – JUMAATTIME : 5.10 – 5.45 (35 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga nombor.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Menyatakan punca kuasa tiga suatu nombor sebagai suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama dua kali menghasilkan nombor tersebut.

ii. Menentukan punca kuasa tiga suatu integer tanpa menggunakan kalkulator.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.ii. Menggunakan kalkulator untuk meneroka hubungan antara kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

 

NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja, kalkulator
REFLEKSI

 

 

 

KELAS : 2LMATA PELAJARAN : MATEMATIK
TARIKH : 18.02.14 – SELASAMASA   : 5.10 – 6.20 (70 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 2.2 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa dua nombor positif.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Menggangar punca kuasa dua nombor.

ii. Menentukan punca kuasa dua nombor menggunakan kalkulator.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan. 
NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja, kalkulator
REFLEKSI
TARIKH : 20.02.14 – KHAMISMASA   : 12.50 – 2.00 (70 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 2.2 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa dua nombor positif.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa dua dan punca kuasa dua.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan. 
NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja, kalkulator
REFLEKSI
TARIKH : 21.02.14 – JUMAATMASA   : 5.45 – 6.20 (35 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 2.3 Memahami dan menggunakan konsep kuasa tiga nombor.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Menyatakan suatu nombor yang didarab dua kali dengan nombor yang sama sebagai kuasa tiga nombor tersebut dan begitu juga sebaliknya.

ii. Menentukan kuasa tiga suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan. 
NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja, kalkulator
REFLEKSI
TARIKH : 22.02.14 – SABTUMASA   : 3.50 – 4.50 (60 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 2.3 Memahami dan menggunakan konsep kuasa tiga nombor.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Menganggar kuasa tiga suatu nombor.

ii. Menentukan kuasa tiga suatu nombor menggunakan kalkulator.

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan. 
NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja, kalkulator
REFLEKSI

 

 

WEEK 8  (17.02.14 – 22.02.14)

 

CLASS: 3ASUBJECT : MATHEMATICS
DATE : 17.02.14 – MONDAYTIME : 5.45 – 6.20 (70 MINUTES)
Learning area 3 CIRCLES II
Learning objective(s) Students will be taught to :3.3 Understand and use the concept of cyclic quadrilaterals

 

Learning outcome(s) Students will be able to :i. Identify cyclic quadrilaterals.

ii. Identify the interior opposite angles of cyclic quadrilaterals.

iii. Determine the relationship between interior opposite angles of cyclic quadrilaterals.

iv. Identify exterior angles and the corresponding interior opposite angles of cyclic quadrilaterals

v. Determine the relationship between exterior angles and the corresponding interior opposite angle of cyclic quadrilaterals.

vi. Solve problems involving angles of cyclic quadrilaterals

 

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection
DATE : 18.02.14 – TUESDAYTIME : 3.35 – 4.35 (70 MINUTES)
Learning area 3 CIRCLES II
Learning objective(s) Students will be taught to :3.3 Understand and use the concept of cyclic quadrilaterals

 

Learning outcome(s) Students will be able to :i. Solve problems involving circles.

 

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection
DATE : 21.02.14 – FRIDAYTIME : 3.10 – 3.45 (35 MINUTES)
Learning area 4 STATISTICS II
Learning objective(s) Students will be taught to :4.1 Represent and interpret data in pie charts to solve problems.
Learning outcome(s) Students will be able to :i.   Obtain and interpret information from pie charts.

ii. Construct pie charts to represent data.

 

Learning activity Examples and exercisesRelate everyday examples from sources such as newspapers, magazines, reports and the Internet.
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator, compasses, protractor and ruler.
Reflection
DATE : 22.02.14 – SATURDAYTIME : 2.50 – 3.50 (60 MINUTES)
Learning area 4 STATISTICS II
Learning objective(s) Students will be taught to :4.1 Represent and interpret data in pie charts to solve problems.
Learning outcome(s) Students will be able to :i.   Solve problems involving pie charts.

ii. Determine suitable representation of data.

 

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection

 

 

 

CLASS: 3JSUBJECT : MATHEMATICS
DATE : 17.02.14 – MONDAYTIME : 2.00 – 3.10 (70 MINUTES)
Learning area 3 CIRCLES II
Learning objective(s) Students will be taught to :3.3 Understand and use the concept of cyclic quadrilaterals

 

Learning outcome(s) Students will be able to :i. Identify cyclic quadrilaterals.

ii. Identify the interior opposite angles of cyclic quadrilaterals.

iii. Determine the relationship between interior opposite angles of cyclic quadrilaterals.

iv. Identify exterior angles and the corresponding interior opposite angles of cyclic quadrilaterals

v. Determine the relationship between exterior angles and the corresponding interior opposite angle of cyclic quadrilaterals.

vi. Solve problems involving angles of cyclic quadrilaterals

 

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection
DATE : 19.02.14 – WEDNESDAYTIME : 5.45 – 6.20 (35 MINUTES)
Learning area 3 CIRCLES II
Learning objective(s) Students will be taught to :3.3 Understand and use the concept of cyclic quadrilaterals

 

Learning outcome(s) Students will be able to :i. Solve problems involving circles.

 

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Respect
Teaching aid(s) Text book, worksheet , calculator.
Reflection
DATE : 20.02.14 – THURSDAYTIME : 5.10 – 6.20 (70 MINUTES)
Learning area 4 STATISTICS II
Learning objective(s) Students will be taught to :4.1 Represent and interpret data in pie charts to solve problems.
Learning outcome(s) Students will be able to :i.   Obtain and interpret information from pie charts.

ii. Construct pie charts to represent data.

 

Learning activity Examples and exercisesRelate everyday examples from sources such as newspapers, magazines, reports and the Internet.
Noble value(s) Hard working
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator, compasses, protractor and ruler.
Reflection

 

 

 

MINGGU 9  (24.02.14 – 28.02.14)

 

KELAS : 2DMATA PELAJARAN : MATEMATIK
TARIKH : 26.02.14 – RABUMASA   : 12.50 – 2.00 (70 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga nombor.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Menganggar punca kuasa tiga suatu nombor.

ii. Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor menggunakan kalkulator.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.ii. Menggunakan kalkulator untuk meneroka hubungan antara kuasa tiga dan punca kuasa tiga.
NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI
TARIKH : 27.02.14 – KHAMISMASA   : 3.25 – 4.35 (70 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga nombor.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa tiga dan punca kuasa tiga.
CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan. 
NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI
DATE : 28.02.14 – JUMAATTIME : 5.10 – 5.45 (35 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga nombor.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Melaksanakan pengiraan yang melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban, pembahagian dan operasi bercampur terhadap kuasa dua, punca kuasa dua, kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan. 
NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI

 

 

KELAS : 2LMATA PELAJARAN : MATEMATIK
TARIKH : 25.02.14 – SELASAMASA   : 5.10 – 6.20 (70 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 2.3 Memahami dan menggunakan konsep kuasa tiga nombor.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa tiga nombor.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan. 
NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI
TARIKH : 27.02.14 – KHAMISMASA   : 12.50 – 2.00 (70 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga nombor.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Menyatakan punca kuasa tiga suatu nombor sebagai suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama dua kali menghasilkan nombor tersebut.

ii. Menentukan punca kuasa tiga suatu integer tanpa menggunakan kalkulator.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.ii. Menggunakan kalkulator untuk meneroka hubungan antara kuasa tiga dan punca kuasa tiga.
NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI
TARIKH : 28.02.14 – JUMAATMASA   : 5.45 – 6.20 (35 MINIT)
BIDANG PEMBELAJARAN: 2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
OBJEKTIF PEMBELAJARAN Murid akan diajar untuk: 2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga nombor.

 

HASIL PEMBELAJARAN Murid akan dapat: i. Menganggar punca kuasa tiga suatu nombor.

 

CADANGAN AKTIVITI P&P i. Contoh dan latihan.ii. Meneroka anggaran bagi punca kuasa tiga nombor.
NILAI MORAL Hormat-menghormati
BAHAN BANTU MENGAJAR Buku Teks, buku kerja, lembaran kerja.
REFLEKSI

 

 

WEEK 9  (24.02.14 – 28.02.14)

 

CLASS: 3ASUBJECT : MATHEMATICS
DATE : 24.02.14 – MONDAYTIME : 5.45 – 6.20 (70 MINUTES)
Learning area 4 STATISTICS II
Learning objective(s) Students will be taught to :4.2 Understand and use the concept of mode, median and mean to solve problems.

 

Learning outcome(s) Students will be able to :

  1. Determine the mode of:
  2. sets of data
  3. data given in frequency tables
  4. Determine the mode and the respective frequency from pictographs, bar charts, line graphs and pie charts.

 

Learning activity Examples and exercisesUse sets of data from everyday situations to evaluate and to forecast.

Discuss appropriate measurement in different situations.

Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection
DATE : 25.02.14 – TUESDAYTIME : 3.35 – 4.35 (70 MINUTES)
Learning area 4 STATISTICS II
Learning objective(s) Students will be taught to :4.2 Understand and use the concept of mode, median and mean to solve problems.

 

Learning outcome(s) Students will be able to :

  1. Determine the median for sets of data.
  2. Determine the median of data in frequency tables.

 

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection
DATE : 28.02.14 – FRIDAYTIME : 3.10 – 3.45 (35 MINUTES)
Learning area 4 STATISTICS II
Learning objective(s) Students will be taught to :4.2 Understand and use the concept of mode, median and mean to solve problems.

 

Learning outcome(s) Students will be able to :i. Calculate the mean of :

  1. sets of data
  2. data in frequency tables.

ii. Solve problems involving mode, median and mean.

Learning activity Examples and exercisesUse calculators to calculate the mean for large sets of data.

Discuss appropriate use of mode, median and mean in certain situations.

Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection

 

 

 

CLASS: 3JSUBJECT : MATHEMATICS
DATE : 24.02.14 – MONDAYTIME : 2.00 – 3.10 (70 MINUTES)
Learning area 4 STATISTICS II
Learning objective(s) Students will be taught to :4.1 Represent and interpret data in pie charts to solve problems.
Learning outcome(s) Students will be able to :i.   Solve problems involving pie charts.

ii. Determine suitable representation of data.

 

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Courage
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection
DATE : 26.02.14 – WEDNESDAYTIME : 5.45 – 6.20 (35 MINUTES)
Learning area 4 STATISTICS II
Learning objective(s) Students will be taught to :4.2 Understand and use the concept of mode, median and mean to solve problems.

 

Learning outcome(s) Students will be able to :

  1. Determine the mode of:
  2. sets of data
  3. data given in frequency tables

 

Learning activity Examples and exercisesUse sets of data from everyday situations to evaluate and to forecast.

Discuss appropriate measurement in different situations.

Noble value(s) Respect
Teaching aid(s) Text book, worksheet , calculator.
Reflection
DATE : 27.02.14 – THURSDAYTIME : 5.10 – 6.20 (70 MINUTES)
Learning area 4 STATISTICS II
Learning objective(s) Students will be taught to :4.2 Understand and use the concept of mode, median and mean to solve problems.

 

Learning outcome(s) Students will be able to :

  1. Determine the mode and the respective frequency from pictographs, bar charts, line graphs and pie charts.
  2. Determine the median for sets of data.

 

Learning activity Examples and exercises
Noble value(s) Hard working
Teaching aid(s) Text book, worksheet, calculator.
Reflection Bring forward….school assembly.

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s